Bavaria 25 DC
Modellår: 2003
Plats: Stockholm Åkersberga
Tillverkare: Bavaria
Pris: 245 000 SEK
( 21 540 € / 160 669 DKK )
Såld 2024-06-25
Daycruiser när det är som bäst. Nätt format men ändå fullt möjligt med övernattningar för två personer. Bra sjöegenskaper gör det möjligt att ligga kvar i marchfart även vid svall eller krabb sjö. Dieselmotorn (sötvattenskyld) ger god bränsleekonomi och hög driftsäkerhet.
Nu ska den säljas - endast 245.000kr. Levereras fullt sjöklar – bara att åka iväg!
Bavaria 25 DC är en riktigt lyckad båtkonstruktion. Med dieselmotorn (VP KAD44) dessutom driftsäker och någorlunda bränsleekonomisk. Tester i båtpressen då modellen kom (år 2003) vittnar om riktigt bra sjöegenskaper, god byggkvalitet och hög komfort. Låt dig inte luras av Bavarias beteckning ”Bavaria 25 DC” där DC står för ”Day Cabin”. Den här båten har en bra kabin i fören där två personer övernattar flera dagar utan att det blir trångt eller okomfortabelt.
Förpiken, ”Cuddy-Cabin” på engelska, har fyra små öppningsbara ventiler (fönster) infällda i skrovsidorna samt en stor rund, öppningsbar, lycka i taket. Detta ger ljus och en känsla av rymd. För övernattningar och enklare matlagning finns handfat med tryckvatten, spis (el eller sprit), Porta Potti, kylskåp i sittbrunnen där det även finns ett mindre handfat med tryckvatten. Dusch på badbryggan.
Tag gärna del av ett brittiskt test av båtmodellen med KAD44. Länk här: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.iims.org.uk/wp-content/uploads/2021/07/Bavaria-25DC.pdf
Den här båten har vårdats väl och allt är i gott skick. Det är rent och snyggt i det rymliga motorrummet och i övriga fack och utrymmen.
Nuvarande ägaren har kostat på ca 100.000kr i uppgraderingar och renoveringar under 2022 och 2023:
Epoximålat skrov med ny bottenfärg
Nymålade dekorlinjer (svart gelcotering) på skrovsidorna
Drevservice; bytt kona och packningar samt ommålat
Nytt hamnkapell
Byte av mittruta fram
Nytt startbatteri
Tvättat och genomgånget körkapell, byte av rutor. Detta har bågar som ger full ståhöjd i sittbrunnen.
Jag (Båtagents mäklare) provkörde båten 7 maj tillsammans med säljaren. Allt fungerar som det ska och båten uppför sig fint på vattnet. Den har ingen strulig planingströskel och accelererar snabbt och problemfritt från deplacementsfart till marchfart runt 25, 26 knop. Toppar uppåt 35, 36 knop.
Båten säljes pga av båtbyte till en större motorseglare.
Visas av Båtagent i Åkersbergaområdet, Stockholm.
FAKTA
Tillverkare: BMB (Bavaria Motor Boats)
Bredd: 2,55 m
Längd: 7,7 m
Vikt: 2.300 kg (ca, tomma tankar)
Motor: Volvo Penta KAD44, 260 hk (191 kW)
Motortimmar: ca 350 timmar
Typ: Diesel, 6-cylindrar
Bränsletank: 300 liter, rostfri tank
Vatten: 60 liter
Marschfart: 25 knop
Toppfart: 36 knop
Dusch på badbryggan
Landström och 222V uttag
Kylskåp
Kokplatta (el vid landström annars sprit)
Elektriskt ankarspel med ankare i fören
Extra ankare med lina att användas vid akterförtöjning
Epoxibehandlad och bottenmålad 2022. Ej sjösatt under 2023 pga sjukdom.
Nymålad färgrand (svart) 2022.
Dubbla batterier
Hydraulstyrning
Körkapell och hamnkapell. Servade och tvättade 2023
Länspump, el och manuell
Plotter med ekolod: Garmin Echomap 42 DV
Potti Porta
Powertrim
Trimplan
Elmanövrerad motorlucka
Soldyna fördäck, med eget överdrag ”kapell”.
Stereo
Sötvattenkylning
Teak på badplattform
Rikligt med tampar
Fendrar
Övrigt: Kvitton på epoxibehandling, målning av dekorrand samt service finns. Utfört på auktoriserat varv.
BMB Bavaria
Volvo Penta KAD 44
7,7 m
2,55 m
2300 kg
300 L