Såld 2006-05-03
Härlig seglare i mycket gott skick och bra utrustningsnivå och hög standard. Nya aktern, nytt roder, ny teak i sittbunnen, renoverad motor, bra instrument, många och bra segel, m m.
Pris: 790.000kr (870.000kr)
Presentation in English: See Word document (klick on the blue lines) at left side of the picture.
Uppdaterat 2006-03-10: [r3]Nytt sänkt pris: 790.000kr [/r3]
Priset kan säkas till 790' kr om vissa av de extremare seglen exkluderas i köpet. Kvar blir bra sorsegel, bra försegel och en spinakker. All annan utrustning är självklart kvar i båten.
[r3]Wasa 38 - allmänt om båttypen[/r3]
WASA 38 är en modern high performance konstruktion. Konceptet bakom WASA 38 är precis som för de övriga Wasabåtarna, modern design - ett lätt, starkt och styvt sandwichskrov. En grundtanke med Wasabåtarna är också att de ska vara lättseglade, även med en liten besättning.
WASA 38 - familjeseglaren
WASA 38 bygger mycket på de erfarenheter varvet skaffat sig med WASA 410 och 360. Därför har däck, ruff och sittbrunn samma utformning som på 360:an. Enkel och funktionell däckslayout med fall och trimutrustning till sittbrunn är en självklarhet liksom de stora och fria däcksytorna. Riggen är av 7/8-typ med dubbla spridare samt möjlighet till självskotande fock. En bra kombination för familjeseglaren.
[r3]Fakta[/r3]
LOA: 11,46 m
LvL: 8,70 m
Bredd: 3,53 m
Djupgående: 2,00 m
Deplacement: 5 700 kg (från IMS certifikat)
Kölvikt:2 400 kg
Höjd: 17m
Storsegel: 43 kvm, Självslående fock 22 kvm, Genua I 40 kvm (många fler segel i specen)
Spinnaker: 89 kvm
OBS: många fler segel, många nya under 2000-talet! (Se worddokumentet ovan, vid bilden)
Design: Leif Ångermark/Hans Leander
Motor: Yanmar 3GM på 22 hk. Sötvattenskyld sedan ursprunget. Segeldrev.
Tvåbladig foldingpropeller (år 2000)
90 liter rostfri bränsletank.
[r3]OBS[/r3]: En utförlig beskrivning samt detaljerad[r3] utrustningslista[/r3] finns som worddokument. Klicka på den blå länken bredvid bilden här ovan.
[r3]Speciellt för denna båt[/r3]
Byggdes av Wasa Yachts i Göteborg 1983 och färdigställdes av nuvarande ägaren 1987. Under åren 1996 till 2001 byttes det mesta i utrustningsväg. Exempel: dieselvärmare, instrument, storbommen m m.
Under 1998 lämnades båten in till ett varv som uppgraderade och byggde om den i aktern för att anpassas till IMS. Då installerades också en ny rattstyrning och nytt roder samt autopilot. Dessutom passede man på att installera ett helt nytt gasolsystem.
Under år 2004 gjordes en andra större upprustning av båtens inredning, också det av en professionell båtbyggare, där hela inredningen putsades, slipades samt lackades om och gamla utslitna detaler byttes ut. Under 2004 lades också teak i sittbrunnen dessutom såg man över motorn ordentligt (nytt topplock, nytt dieselsystem, ny generator 70Ah m m).
Detta gör båten till en lysande seglare i mycket gott skick.
Lys 1,23 och IMS GP 653.
[r3]Exempel på utrustning[/r3]
Silva Nexus Server: vind, logg, elkompass m m. Både i sittbunn och vid navbord.
GPS Autohelm/Rayteon från 2000.
Silva Nexus Multicenter Plotter
Autopilot Autohelm/Raytheon ST 4000
NMEA-utgång till pc
VHF Icom, år 2000.
CD/Stereo 4 högtalare
Spectra storsegelfall
2 singelreef m m
Storsegel 1: 41kvm Lundh Sails bi-radial, Spectra, två genomgående lattor, 2 rev, 1996.
Storsegel 2: 43 kvm Lundh Sails, bi-radial, BainBridge SCL-laminat (spectra) 4 fullängdslattor, carbon/polyester, 2 rev, från 2004.
Försegel: 11 st! Några är från 2004.
Här finns 8 st olika som passar förstaget och 3 st spinnakrar. Se vidare den kompletta utrustningslistan som worddukument.
Wallas Dieselvärmare
Landström
Batteriladdare
Kyl, 70 liter, kompressor, år 2000.
Optimus spis med ugn, gasol, 1998.
[r3]Kontakta Caj Britschgi för en visning, [epost=caj@batagent.se]caj@batagent.se[/epost]
0703-48 12 14.[/r3]