Säsongen 2024 som elitseglare – Aron Wärnberg
Vår sponsrade seglare Aron Wärnberg har haft en händelserik säsong 2024. Aron, som tävlar i den krävande jolleklassen ILCA 7, har deltagit i flera prestigefyllda tävlingar runt om i Europa, mött hårt motstånd, och fått med sig värdefulla erfarenheter på vägen. Nu delar han med sig av sin resa hittills, och vad som väntar framöver.
Aron hälsar
”Hej alla läsare! Jag heter Aron Wärnberg, 19 år, och elitsatsar på segling i jollen ILCA 7.
I den här texten tänkte jag berätta lite om hur min seglingssäsong har varit och visa hur schemat som elitseglare kan se ut!
Redan den 4:e mars började min seglingssäsong när jag satt på Arlanda flygplats och skulle flyga ner till Mallorca. På Mallorca skulle jag köra ett träningsläger inför en Europacup och U21-EM i ILCA 7 som båda gick på samma ställe. Europacupen gick mellan den 7:e och 10:e mars och blev en riktig rivstart på säsongen.
Jag fick verkligen känna på tufft motstånd då det var rekordmånga deltagare, ca 330 stycken, varav 107 i ILCA 7. Det blåste mycket hela regattan och många race kördes i vindar uppemot 12-13 m/s. Regattan blev ett riktigt test för pannbenet då jag ofta var helt slutkörd redan efter dagens första race. Tyvärr hamnade jag på fel sida resultatlistan men trots det var jag nöjd då det var min första regatta på året och min första seniortävling. Efter Europacupen var vi ett gäng på fyra seglare från Kina, Belgien, Storbritannien och Sverige som tillsammans tränade varje dag inför U21 EM. EM:et varade i 6 dagar mellan den 18:e och 23:e mars och hade ca 140 deltagare i ILCA 7. I segling brukar man tala om högpoängsregattor, regattor där även de bästa har väldigt höga poäng och detta var sannerligen en av dem. Det var väldigt svårseglat och tyvärr höll det inte för min del då jag slutade i silverfleet, men jag fick med mig mycket bra erfarenheter som varit guld värda. (Ifall regattan är tillräckligt stor delar man in båtarna i flera grupper och kör tre kvaldagar och tre finaldagar, om man hamnar på undre halvan efter de tre kval dagarna så hamnar man i silverfleet.)
Efter resan till Mallorca var det dags för en längre träningsperiod som kickstartades med ett träningsläger på Marstrand över påsklovet. Lägret blev mycket karaktärsbyggande då Marstrand bjöd på 0-gradigt snöslask och 10 m/s i medelvind. Ett par veckor efter detta började GP-Serien i ILCA och första deltävlingen seglades i Stenungsund. Där missade jag precis att placera mig top 5 då jag hade samma poäng som 5:an och endast 4 poäng till pallen.
I början på Maj var det dags för ett träningsläger med de svenska Seglargymnasierna i Göteborg på Göteborgs Kungliga Segelsällskap (GKSS). Det blev bra träning och uppvärmning inför GP 2 som seglades på samma ställe. GP 2 gick tyvärr inte lika bra som GP 1, motståndet var betydligt hårdare då bland annat norska landslaget var på plats. Jag slutade 13:e och var inte speciellt nöjd med insatsen. Jag gjorde det ofta bra till en början men tappade under racens gång. Efter GP 2 var det dags för ännu ett träningsläger, denna gången med både seglargymnasierna och det svenska Utvecklingslandslaget. Veckan efter var det dags för SM i Ystad. Vädret såg lovande ut och första dagen var det perfekta förhållanden. Jag seglade bra och gjorde flera starka placeringar, men ett materialhaveri i tredje racet satte käppar i hjulet. Efter haveriet behövde jag avbryta för dagen vilket gjorde att jag slutade på en 11:e plats i totalen. Ett mycket tråkigt resultat då jag utan det hade varit topp 10.
I juni seglade jag ännu ett träningsläger med GKSS i Lerkil som uppvärmning för Kielerwoche. Det blev fyra dagar med stark blåst och bra träning! Efter det åkte jag ner till Malmö för att köra ett träningsläger med Utvecklingslandslaget för att verkligen spetsa formen inför tävlingen. I Kiel bjöds det på varierande förhållanden med både hårdvind och lättvind samt byiga och stabila vindar. Totalt deltog 104 båtar som delades upp i två grupper. Jag gjorde det ganska bra till en början då jag på de första två dagarna gjorde flera bra race, de två bästa av dem var jag 19:e och 24:e båt i mål. Jag lyckades nästan ta mig till guldfleet men missade det tyvärr med ca 10 poäng. Väl i silverfleet gick det sämre. De sista dagarna var det helt nya förhållanden och jag lyckades inte ställa om tillräckligt bra och slutade på en 77:e plats. Trots resultatet känner jag ändå att jag tagit ännu ett steg åt rätt håll, då jag nästan tog mig till guldfleet i en seniortävling! Härnäst på schemat var U21-VM i Portugal! Under träningsdagarna inför var det soligt, blåsigt och väldigt stora vågor och jag var riktigt taggad på att köra ett mästerskap i riktiga atlantförhållanden!
Den 3:e juni startade VM:et på den Portugisiska västkusten i orten Viana do Castelo. Det var väldigt stabila förhållanden under veckan, ca 8-12 m/s i medelvind nästan alla dagar och stora dyningar på 5-6 meter som sköljde in med kallt vatten över banområdet. Atlanten levererade sannerligen “atlantliknande” förhållanden. Jag gjorde en bra prestation med flera bra race och såg ut att ta en plats i guldfleet. Men i ett av racen gjorde jag en kapsejsning som kostade mig ca 30 poäng som i slutändan gjorde så att jag missade guldfleet. Jag slutade på övre änden av silverfleet men var alltjämt bitter över att ännu en gång missat guldfleet. Men det var bara att ta nya tag och lära sig av sina misstag!
Några veckor senare i augusti var det dags för nästa mästerskap. Denna gång var det U22-VM i RS Aero 7 på Marstrand. RS Aero 7 är väldigt lik ILCA 7 men har en modernare utformning och är byggd i kolfiber vilket gör den väldigt lätt. Regattan började den 13:e augusti och utspelade sig under fem dagar. Förhållandena var varierande med vindar från 0-8 m/s samt sol, regn och dimma. Tävlingen var svårseglad och poängen var jämna mellan de bästa båtarna. Jag hade seglat bra och låg på en 2:e plats genom regattan. Inför sista dagen hade jag förlorat möjligheten att ta guld, men samtidigt i princip säkrat min 2:a plats. Trots två svaga sista race så kunde jag avsluta VM:et med ett silver, vilket jag är ganska nöjd med!
Tack vare Båtagents sponsring har jag fått möjligheten att delta i tävlingar och träningsläger över hela Europa, de har verkligen varit och kommer fortsätta vara en nyckelfaktor för mig och min segling! Framöver i höst kommer jag segla ett par GP-tävlingar samt ett SM. Utöver det kommer jag att segla flera träningsläger på Marstrand. I december tänker jag även resa med landslaget till Portugal och träna med dem där, vilket jag verkligen ser fram emot!
Tack för att du läste!”
Aron Wärnberg, Ljungskile 28-8-2024
Senaste nyheterna
-
Kohti seuraavaa veneilykautta! -keskustelutilaisuus
Kohti seuraavaa veneilykautta! keskustelutilaisuus Läs mer >
-
Öppet varv på Orust 2024: En fantastisk tillställning trots vädrets utmaningar
Öppet Varv på Orust 2024 blev en fantastisk tillställning som, trots vädrets nyckfullhet, samlade båtälskare från hela landet. Läs mer >
-
Öppet Varv 23-25 augusti 2024
Vi ser fram emot att delta på årets Orust Sailboat Show med Öppet Varv som äger rum från den 23 till 25 augusti 2024 på Ellös, Sverige. Detta är Skandinaviens största segelbåtsmässa och en av årets höjdpunkter för alla seglingsentusiaster. Som alltid kommer vi att finnas på plats på bryggan med våra noggrant utvalda båtar, redo att möta dig och diskutera allt om båtliv, försäljning och underhåll. Du hittar också vår mässvagn nära entrén vid G4, där vi gärna hjälper dig med all information du behöver. Läs mer >